Keynote: Kansengelijkheid in het onderwijs

Ellen Emonds verzorgt een verhaal over vertrouwen, verbeeldingskracht en het recht van kinderen om met glans zichzelf te mogen zijn, ingekleurd met anekdotes en theorie, afgewisseld met mooie fragmenten en met plaats voor een lach en een traan.

Het maakt in Nederland nog steeds uit waar je wieg heeft gestaan en die van je ouders. Los van het feit dat iedere ouder wil dat zijn kind gelukkig wordt, krijgen nog lang niet alle kinderen gelijke kansen. Dus bijdragen aan kansengelijkheid blijft een grote pedagogische opdracht voor iedereen die met kinderen werkt.

In ons dagelijks handelen zitten zoveel mogelijkheden om voor kinderen het verschil te maken, al is het alleen al door te geloven in het potentieel van alle kinderen. Dat vraagt om een houding vol vertrouwen en een omgeving waar ieder kind zijn eigen talenten aan kan spreken. Een ruimte die rijk is ingericht, aanbod dat verwondert en uitdaagt en een professional die haar eigen verbeeldingskracht aan kan spreken om zo telkens weer af te stemmen op de belevingswereld van kinderen.

Zoals Loris Malaguzzi (Reggio Emilia) vroeger al zei ‘Onze kinderen spreken 100 talen, maar de school en samenleving stelen er 99 van.’ Hoe zorgen we ervoor dat we de talen van onze kinderen verstaan en begrijpen, zodat ieder kind tot z’n recht kan komen?

Over Ellen Emonds

Ellen Mulder-Emonds (1983) heeft een groot hart voor kinderen en is zelf moeder van vier kinderen. Ze is van oorsprong leerkracht in het Ervaringsgericht Onderwijs en heeft een kleine peuterspeelzaal. Ze begeleidt kindcentra en kinderopvangorganisaties bij veranderingsprocessen vanuit haar organisatie Tweemonds.

Terug naar Kijk mij!